Pro správnou údržbu vašeho vozidla nemusíte být automechanik. Stačí vám pár osvědčených kroků a ušetříte jak peníze, tak starosti. Pokud víte, že například cestujete dál než 100 km, měli byste zkontrolovat víc než nafoukané pneumatiky.
První krok by měla být kontrola oleje. Pokud by byla hladina příliš malá, mohlo by dojít k nejhoršímu, a to je zadření motoru. Občasnou kontrolou ušetříte peníze za drahé opravy či prodloužíte životnost vozidla. Zabere vám to minutu. Stačí najít na motoru víčko, které se běžně značí nápisem „OIL“ (olej) a pak ponornou měrku, ta může být na víčku, popřípadě někde poblíž. Kontrolu doporučujeme dělat až po vychladnutí motoru či hned po ránu, jelikož vozidlo stojí, tak se srovná i hladina ve vaně a vy dostanete nejpřesnější výsledek. Měrku po vytáhnutí otřete a podívejte se na hadr. Pokud je olej hodně černý, hustý nebo jsou v něm usazeniny, měli byste zvážit výměnu. Pokud je oleje málo (viz měrka), přidejte množství vysoce kvalitního motorového oleje, který odpovídá požadavkům vašeho motoru. Pokud-li nevíte, zeptejte se například v obchodě s náhradními díly. Nezapomeňte dotáhnout po kontrole víčko!
Pokud jezdíte denně do práce, určitě byste měli občas vyzkoušet také stav pneumatik. Přece jenom každý, kdo jezdí tak ví, že nic není horšího než defekt v lijáku, když spěcháte do práce. Této nepříjemnosti nelze vždy zabránit, lidé by museli apelovat na své chování a uvědomit si, že rozbitá skleněná láhev dokáže nadělat neplechu, v horším případě nehodu, která může mít smrtelné následky. Doporučujeme se občas podívat na stav vašich plášťů, zdali nejsou příliš opotřebené. Pokud jsou, měli byste zvážit jejich výměnu. Tlak je jedna z důležitých věcí, pokud budete mít správný, určitě vás potěší, že vaše vozidlo spotřebuje méně paliva. Pokud nevlastníte doma tlakoměr, můžete si ho zakoupit ve všech obchodech, či jednoduše při tankování ujet 15 metrů k tlakoměru. Pneumatiky by na sobě měly nést označení kolik mají mít (většinou se udává v atmosférách). Také na vašem vozidle bude označení (konkrétně na dveřích u řidiče), zde máte tabulku, která vám udává kolik ATM by měla mít která pneumatika při různých situacích, jako je třeba naložený stav vozidla atd.
Kontrola všech ostatních kapalin již není pravidlem, a i ta je velmi důležitá pro provoz. Například kontrola brzdové kapaliny by měla být občas provedena. Stačí najít v plastové nádobce pod kapotou nápis „brake fluid“ (brzdová kapalina). Její hladina by měla být vždy stejná. Pokud by klesla, určitě neváhejte a odvezte auto do autorizovaného servisu! Může jít o netěsnící obvod.
Chladící kapalina se kontroluje zřídka. Pozor! Pokud se rozhodnete zkontrolovat tuto kapalinu, dbejte zvýšené opatrnosti a dělejte to pouze při vychladlém motoru! Pokud bude jen trochu zahřátý, může kapalina doslova vytrysknout a dosahuje vysokých teplot.
Dbejte na bezpečnost, jak už svou, tak i ostatních účastníků silniční dopravy a přejeme spousty kilometrů bez obtíží.